Specjaliści SEO od pewnego czasu obserwują wzrost popytu na usługi handlu cyfrowego. To nic dziwnego – pandemia zmusiła nas do zwrotu ku rzeczywistości cyfrowej. Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w swoim biznesie potencjał branży e-commerce, bardzo często mierzą się z powszechnym zjawiskiem porzuconego e-koszyka. Na czym ono konkretnie polega i jak sobie z nim radzić? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Porzucony koszyk – słowo o definicji
Każdemu i każdej z nas zdarzyło się wejść do dowolnego sklepu stacjonarnego, aby za chwilę zrezygnować z zakupów w nim. Analogicznie, możemy przenieść tę sytuację w realia świata internetowego. Prawdopodobnie znaczna większość osób, które kiedykolwiek robiły zakupy w sklepie www, w pewnym momencie zrezygnowało z nich. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że powodem rezygnacji z zamówień w e-sklepie bardzo często są błędy w obszarze struktury i funkcjonalności strony.
Dlaczego rezygnujemy z zakupów w e-sklepie?
Izba Gospodarki Elektronicznej wydała w 2018 roku raport Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?, w którym możemy znaleźć powody tej sytuacji. Wśród najczęściej przytaczanych problemów warto wyróżnić:
- brak wybranej metody płatności,
- brak informacji o kosztach zamówienia przed finalizacją i wykonaniem transakcji,
- skomplikowany proces zakupowy,
- niewygodna strona www,
- za długi czas ładowania strony,
- brak dostosowania do urządzeń mobilnych.
Wbrew pozorom, w raporcie IGE kwestie związane z ceną produktów nie plasują się tak wysoko, jak mogłoby się wydawać. Za kłopoty związane z porzuconymi koszykami w dużej mierze odpowiadają absolutne podstawy funkcjonowania strony e-commerce. Na szczęście, nie ma sytuacji bez wyjścia. Na ratunek przychodzi branża SEO, która zna odpowiedź na pytanie – jak można temu zapobiec?
Funkcjonalność przede wszystkim
Wyobraź sobie sklep odzieżowy, w którym wszystkie ubrania i dodatki leżą rozrzucone w różnych miejscach, które wyznaczono w nielogiczny sposób. Im bardziej nieintuicyjna i skomplikowana struktura e-sklepu, tym gorzej dla jego właściciela. Dobry sklep internetowy powinien być maksymalnie prosty, uporządkowany i łatwy w obsłudze – tak samo, jak sklep stacjonarny. W tym przypadku warto zadbać o funkcjonalny layout, szybki dostęp do menu oraz możliwość sprawnego wyszukania produktów w sklepie. Ta sama zasada tyczy się wersji mobilnej strony, która współcześnie jest koniecznym elementem sprzedaży w Internecie.
Warto pamiętać, że jednym z elementów wpływających na komfort użytkownika, jest ilość okienek typu pop-up, wyskakujących banerów itp. Z tych możliwości stron www należy korzystać z umiarem.
Sprawne działanie witryny
Wejdźmy jeszcze raz do świata wyobraźni – w przerwie od pracy chcesz zrobić drobne zakupy spożywcze. Podchodzisz do drzwi z fotokomórką, a one powoli, centymetr po centymetrze, zaczynają się rozsuwać. Brzmi frustrująco, prawda? Korzystanie z wolno ładującego się e-sklepu przypomina nieustanne czekanie na otwarcie drzwi. Dlatego też, sklep internetowy powinien ładować się w ekspresowym tempie. W tym celu warto postawić na skrupulatną i kompleksową optymalizację witryny, która przyspieszy ładowanie sklepu i zmniejszy współczynnik odrzuceń.
Na przeciw klientowi
Kwestia płatności i form dostawy jest pośrednio związana z SEO – przynajmniej jeśli chodzi o poziom konwersji. Niestety, im mniej możliwości, tym gorsze zyski z potencjalnych zakupów użytkowników. Wiele osób ma swoje ulubione sposoby płatności i dostawy, które warto wziąć pod uwagę. Sklep internetowy, który odpowiada na potrzeby zróżnicowanych klientów, z reguły oferuje szerokie spektrum opcji finalizacji zamówienia. Dzięki temu, więcej klientów skorzysta z oferty sklepu bez porzucania koszyka na samej mecie.
Warto pamiętać, że każdy sklep internetowy należy traktować jednostkowo. Nie da się określić jednej recepty na współczynnik porzuconych koszyków dla każdej branży. Dlatego, jeśli szukasz sposobów na rozwiązanie tego problemu w swoim e-sklepie, skontaktuj się ze specjalistami z branży SEO, którzy pomogą Ci opracować efektywną strategię walki o wysoką konwersję.