Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google jest uzależniona od wielu czynników. Jeszcze do niedawna utrzymywano, że jest ich ponad 200. Obecnie można spotkać się ze stwierdzeniami, że ich liczba przekracza nawet 1000. Czy można do nich zaliczyć szybkość ładowania strony www (page speed)? Czy ma ona jakieś znaczenie dla algorytmów Google? Z jakich względów warto o nią dbać?

Szybkość ładowania strony www – czy to ważny czynnik rankingowy?

Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google wpływ ma wiele czynników. Niestety, poza kilkoma oficjalnymi wytycznymi, amerykański gigant technologiczny nie ujawnia, jakie kryteria są uwzględniane przez algorytmy przy ustalaniu miejsca witryny w rankingu SERP (Search Engine Results Page – stronie wyświetlającej listę adresów, która pojawia się, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce frazę kluczową).

Sprawia to, że specjaliści ds. SEO i marketingu internetowego dwoją się i troją, by odkryć, co przesądza o tym, że dana strona www wyświetla się wyżej niż inna. Już teraz pojawiają się głosy, że dotychczas przyjęta liczba ponad dwustu czynników rankingowych, to za mało. Avinash Kaushik – autor cenionego bloga dotyczącego analizy danych internetowych i niezależny ekspert Google – przekonuje, że jest ich ponad tysiąc.

Oczywiście, jedne kryteria mają mniejsze znaczenie dla robotów Google, inne – większe. Jak więc na tle pozostałych wskaźników plasuje się to, jak szybko ładuje się witryna?  Specjaliści są zgodni – szybkość ładowania strony www to jeden z najważniejszych czynników rankingowych wpływających na zajmowane przez dany adres miejsce w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego szybkość ładowania strony www jest tak ważna? Perspektywa Google i użytkowników

To, jak szybko ładuje się strona internetowa, jest jednym z czynników, które wpływają na ocenę serwisu pod kątem użyteczności dla odbiorców. Mając na uwadze satysfakcję użytkowników, Google premiuje te witryny, które błyskawicznie reagują na ich intencje i nie każą im długo czekać na odpowiedź. Im więc szybciej ładuje się strona www, tym lepiej. To sygnał dla robotów Google, że witryna jest warta tego, by intensywniej ją promować. Wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania oznacza większe zainteresowanie marką, co zazwyczaj znajduje odzwierciedlenie w zyskach.

Szybkość ładowania strony www decyduje również o tym, jak postrzegają ją użytkownicy. Witryna, która długo się wczytuje, nie może liczyć na przychylność internautów. Szybko rezygnują oni z jej dalszego przeglądania. Nikt nie lubi przecież czekać. W efekcie potencjalni klienci nawet nie zauważają zamieszczonej na stronie www oferty. W konsekwencji nie przynosi ona zysków, nawet jeśli została świetnie skonstruowana.

Duży współczynnik odrzuceń nie umyka za to uwadze algorytmom Google. Stanowi on dla nich sygnał, że strona internetowa nie jest warta premiowania. W efekcie jej miejsce zajmuje inna witryna, która sprawniej odpowiada na intencje użytkowników.

Szybkość ładowania strony internetowej a indeksacja

Czas ładowania ma istotne znaczenie także pod kątem indeksacji witryny. Wolno działająca strona internetowa może dłużej przechodzić przez proces indeksacji, czyli jej dodawania przez algorytmy Google do indeksu (bazy danych, z której są pobierane wyniki wyszukiwania, pojawiające się za każdym razem, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę kluczową). Mogą mieć one bowiem problemy z dodawaniem poszczególnych podstron.

Szybkość ładowania strony internetowej to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Wpływa na pozycję zajmowaną przez witrynę w wynikach wyszukiwania, ale nie tylko. Ma także znaczenie dla procesu indeksacji oraz przesądza o tym, w jaki sposób strona www jest postrzegana przez odbiorców. Dlatego należy o nią zadbać.

Na szczęście, istnieje wiele sposobów pozwalających przyspieszyć działanie witryny. W osiągnięciu najlepszych efektów pomoże Ci profesjonalna agencja marketingowa. Pamiętaj, im dłużej zwlekasz z kontaktem, tym więcej tracisz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *